توجه! مطالب زیر خلاصه و پیشگفتاری بر تئوری غواصی ساید مونت (Side mount) میباشد که فقط جهت آشنایی علاقه مندان این مهارت است.

تاریخچه غواصی با ساید مونت:
در دهه 1960 میلادی در انگلستان برای اکتشافات خشک یعنی ورود به گودال ها و رود خانه ها حفرهای زیر زمینی که احتمال وجود آب در آنها بود از روشی خاص به صورت حمل یک سیلندر غواصی در زیر بغل استفاده میشد. اما وقتی غواصان غار و غواصان لجن روب در محیط های محدود و بدون دسترسی مستقیم به سطح مجبور به تامین هوای بیشتر شدند و حمل کردن دو سیلندر به طور هم زمان بر پشت غواص (
back mount twin tank) در عبور از حفره ها و مکان های محدود دور از منطق بود، آنها با روشی دیگر سیلندرهای خود را با طناب و تسمه در زیر بغل خود حمل میکردند و اینگونه بود که غواصی ساید مونت به وجود آمد.

غواصی ساید مونت چیست و چه مزایایی دارد؟
امروزه غواصی ساید مونت یک روش نوین و جدید در غواصی ست که با استفاده از نوع دیگری در چیدمان تجهیزات اسکوبا به غواص اجازه حمل یک  یا  دو سیلندر و در مرحله بعد
 سایدمونت پیشرفته( tec Sidemount) اجازه استفاده از یک یا چند گاز مختلف به همراه سیلندر های بیشتر را می دهد. انعطاف پذیری و قدرت مانور بیشتر در محیط های محدود مثل غار و مغروقه ها و... ، دسترسی آسان به سلیندر ها و مانیتور کردن  آنها  ، رفع اشکالات  آسان  تر و سریع تر، سادگی در کنترل شناوری و  تعادل در حین غواصی ، امنیت بیشتر در غواصی به دلیل استفاده از دو  رگلاتور جداگانه  و داشتن دو سلیندر (هوا، نایتروکس یا...) و در نهایت گاز بیشتر  از مزایای مهارت غواصی ساید مونت  است.

نکته : غواص ساید مونت میتواند در مواقع مورد نیاز توانایی و امکان حمل یک سلیندر  به صورت Single Cylinder در سمت راست را داشته باشد .


تجهیزات اصلی سایدمونت:

-        سیلندر که اندازه، متریال ونوع (Yoke - din) آن به صورت بهینه انتخاب و استفاده میشود همچنین باید به نوع شیر چپ گرد و راست گرد توجه نمود. (درمورد آماده سازی سیلندر ها در مقاله ای جدا گانه توضیح خواهد داده شد).

-        ست رگلاتورمخصوص که در سمت راست شلنگ مرحله دوم رگلاتور باید به اندازه 1.5 تا 2 متر و در سمت چپ به اندازه استاندارد(60-70 سانتیمتر) باشد و همچین یک شلنگ خروجی کم فشار(LPI) در مرحله اول رگلاتور سمت چپ برای پر کردن BCD وجود دارد. در صورت استفاده از درای سوت در رگلاتور سمت راست هم یک شلنگ خروجی  دیگر مورد استفاده  میگیرد.

توجه داشته باشید که در غواصی ساید مونت برای هر سیلندر از گیج فشار سنج جداگانه با اندازه شنلگ حداکثر 9 اینچ(23 سانتیمتر) استفاده نمایید به طوری که گیج فشار سنج به راحتی در معرض دید باشد.
نکته: به یاد داشته باشید مرحله دوم  رگلاتور سمت چپ (شلنگ کوتاه تر) از سمت چپ و پشت گردن شما توسط یک کش گردنبند (
Necklace)در دهان شماباید قرار بگیرد و شنلگ سمت راست (بلندتر) از سمت راست به سمت چپ و پشت گردن و در نهایت روی شانه راست با گیره اسان باز شو (bolt snap) بسته  میشود. 

در غواصی سایدمونت باید از BCD (جلیقه کنترل شناوری) مخصوص استفاده نمود که این جلیقه های کنترل شناوری متفاوت با نوع معمول در سیستم تفریحی (Recreational Diving) و بک مونت هستند.

در ساید مونت وسلیه کنترل شناوری باید دارای کش (bungee) باشد که هر دو سر کش یک گیره ی بولت اسنتپ (bolt snap) دارد که وظیفه گیره ها نگه داشتن گلویی سیلندر (Cylinder Neck) بر روی حلقه ی D شکل (D Ring) در نواحی شانه ها را دارد.

در صورت رعایت نکردن این قوانین و استفاده از تجهیزات غیراستاندارد شما دچار اشتباه شده اید.

منبع: برگرفته از کتاب Padi Tec Sidemount

ادامه دارد......
...............................................................................................


موفق و پیروز باشید

مصطفی لطفی